Abisko

10 september 2009

Via Kiruna waar we alweer een burger en frietjes verorberden en overnachten doorgereden naar Abisko. Dit zou de beste plaats op de wereld zijn om het noorderlicht te zien. Bij aankomst in Abisko regende het dus gegeten in de auto en rondgehangen in het turistensenter waar we de expo bekeken over de plaatselijke fauna en flora. In deze omgeving komen de rendieren hun jongen werpen. Je kan ook permafrost lagen zien in het nationaal park van Abisko. De fameuse Kungsleden begint hier en die volgend kom je via de hoogste berg van Zweden in het Stora sjofallet en andere nationale parken terecht. Wij hebben rondgehangen in het turistensentrum dat voor ieders budget een soort van overnachting had. Ze probeerden ook zo ecologisch mogelijk te werk te gaan.We hebben in de bib gezeten,lekkere douche genomen en dankbaar gebruik gemaakt van de keuken op de camping. Wij sliepen in de auto op de parking. `s Avond een wandelingskes gedaan en gezellig in de haardvuurruimte gezeten waar je een mooi uitzicht op de omgeving hadden. Het leek wel alsof we op hotel zaten! Zalig.

Na een koude nacht de volgende ochtend de berg Nuolja beklommen (ongeveer 900meterhoog)want de kabellift was niet binnen ons budget en de top lag trouwens in de wolken. Zeiknat de top bereikt langs gele bergberkenbosjes en de boomloze zone. Warme chocomelk gelebberd in het panoramacafé terwijl onze kleren aan het haardvuur droogden. Nog in wat boeken gebladerd en boterhammetjes met kaas gegeten. Lekker ingeduffeld met deken en sloffen toch nog een kleine opklaring mee mogen maken en alsnog een uitzicht gehad over het meer en de bergen met berken.  Na de pauze terug naar beneden: Het regende vrij hard dus onze K-way aangetrokken en naar beneden geslibberd. Ondanks de regen heel hard genoten van de wandeling. aangekomen aan ons hotel meteen de plaatjes aan het vuur ingepalmd en ons opgewarmd en ALLEs moeten laten uitdrogen. Na het lekkere eten en een warme douche 2uur in de koude gestaan. In de hoop het noorderlicht te zien alwaar de hemel was opgeklaard..zonder resultaat. Dan maar opgerold in de slaapzak aan een 2 de koude nacht begonnen. Overdag was het rond de 6 graden dus bekijk zelf maar hoe koud het `s nachts was!