boven de poolcirkel

9 september 2009

Vertokken uit Arvidsjaur richting Jokkmokk. De hele weg naar het noorden loopt de spoorweg langs de autobaan, de inlandsbanan. Onderweg gestopt om foto`s te nemen van het officiële poolcirkel plakkaat en verder richting Jokkmokk waar alweer een Sami winkel gesloten was. Verder gereden naar Muddus nationaal park waar we genoten van de rust. Bij aankomst meteen een wandelingske gemaakt door de bossen richting wilde rivier en bessen geplukt. Leuk dat het hier en daar op het pad loopplanken liggen. Zeer mooi gebied waar beren, lynxen en wolverines zouden leven. `s Avonds gekookt en vuurtje gemaakt op de parking van het nat. park en genoten van de rust en stilte.

De volgende ochtend wandelschoenen aangetrokken voor een hele dag in het nat. park rond te hangen. Genoten van de vele herfstkleuren en watervalcanyonrivier, onderweg foto`s gemaakt en veel bosbessen geplukt en maar 2 mensen tegengekomen op onze wandeling.

Moe maar tevreden terug vertrokken uit Muddus en in Porjus getankt en een (vis)hamburger met frietjes gegeten. Dat smaakte!  In de buurt van Porjus overnacht omdat we de volgende dag inkopen moesten doen. Na het winkel bezoek richting nationale parken in het noordwesten van Zweden gereden. Op zoek naar het grootste waterval van Zweden, nl. Stora Sjofallet. Het is een mooie bergachtig gebied waar maar 1 baan is die bijna 200km diep in het nationale parken gebied gaat, tot bijna in Noorwegen maar met de auto kan je daar niet geraken van daaruit. Na een informatieve stop na 120km bleek het waterval niet meer te bestaan. Het ganse gebied is dus beschermt behalve het meer waar ze een stuwdam hebben gebouwd met als gevolg het verdwijnen of niet terugkeren van talrijke vogels en het verdwijnen van het grootste waterval. Het gebied is enkel te voet te verkennen(met de tent of in berghutten). De fameuse Kungsleden loopt door deze parken, vertrekkende uit Abisko. Dus besloten we gezien de vele kilometers die we nog voor de boeg hebben om het bij siteseeing te houden en teleurgesteld verder naar het noorden te rijden.