Arvidsjaur

9 september 2009

Na het passeren van het officiële bord van Lapland aangekomen in Arvidsjaur alwaar we Lappstaden wilden bezoeken, 1 van de oudste nederzettingen van de Sami (bij ons gekend als de Lappen) Maar de Sami waren er niet! Waarschijnlijk bessen en paddestoelen aan het plukken en rendieren aan het slachten. Na deze teleurstelling een slaapplek gezocht in het natuurgebied Vittjakk. Totaal surrealistische sfeer daar op de berg want de top lag in de wolken.

De volgende ochtend nog een poging gedaan om iets meer te weten te komen over de Sami maar ook dat was een teleurstelling. Vooral omdat we er 70km voor hadden gereden! Maar op de terugweg een kudde rendieren gezien op de baan. De camions stopten er in ieder geval niet voor! Flippo`s! Wij dus wel de auto aan de kant gezet en de achtervolging ingezet door de gekapte bossen de heuvels op in de miezelregen. Maar we konden niet dichterbij komen om betere foto`s te nemen. Eens terug in de auto waren Duffy`s schoenen zeiknat van deze impulsieve wandeling.