Laatste dag in Siem Reap

6 januari 2010 - Siem Reap, Cambodja

Eerst een vooral nog enkele dingetjes die we jullie nog zeker moeten vertellen.

Na 3 maanden waren we volledig gewoon geworden aan het links rijdende verkeer en de chauffeurs die aan de rechterkant zitten. Dan komen we aan in Cambodja en dan is alles weer zoals in Belgie. Dat was weer even aanpassen.

Het is opvallend hoeveel vrouwen er hier in hun pyjama rond dartellen op eender welk moment van de dag en op eender welke plek. En we hebben het hier niet over mooie pyjama's maar over de flannellen of katoenen versies. Het lijkt bijna alsof ze er fier op zijn dat ze uberhaupt een pyjama hebben.

Cambodja is arm, maar Nepal is nog armer. Het is geen uitzondering hier een chique auto te zien rond rijden. Of toch niet in Siem Reap en waarschijnlijk ook niet in de hoofdstad Phnom Pen.

Onze laatste dag in Siem Reap hebben we onderweg naar de fietsenverhuur een accident gezien met 2 mobilletten. Een botsing klinkt altijd akelig. Beide bestuurders waren niet in levensgevaar maar we vermoeden dat ere wel wat kneuzingen of breuken als gevolg waren. Ramptoeristen zijn we niet, dus kennen we de afloop van het verhaal niet. Er stonden genoeg Cambodjanen er op te kijken om hulp te bieden.

Onze fietskes gehuurd en toch voorzichtig aan onze weg richting Tonle Sap begonnen. Altijd maar de rivier volgen. De Tonle Sap ontstaat uit het smeltwater van onze geliefde Himlaya. Tijdens het regenseizoen is er zoveel water dat de Mekong rivier water in de Tonle Sap stuwt.  Er is dus een verandering van stroming! De weg die we volgde ging lang hutjes en huisjes enn vervolgens sappige rijstvelden. Onderweg een watermeloentje gekocht en dat als ontbijt opgegeten op een schaduwrijk plekje. Ondertussen genieten van de wijdse ruimte van het overstromingsgebied van Tonle Sap. Ver was het niet meer toen we terug op onze fietjes sprongen richting het dorpje Phnom Krom. Jammer genoeg konden we niet verder  rijden omdat we buitenlanders zijn en werd ons verteld een boottrip te maken voor 12dollar per persoon. Dan maar terug gefietst.

Terug in Siem Reap een klein pizzake gaan eten met bananenshake. Alweer de bevestiging gekregen dat je in een restaurant geen betere service hebt. De bananenshake was dubbel zo duur en dubbel zo klein in vergelijking met de shakes op onze vaste eetstek.

In de namiddag de hitte wat vermeden en op de kamer naar foto's gekeken. 's Avonds dan gaan eten en onze fietsen terug binnengebracht.

Terug in het guest house in de supermarkt gaan zitten, op de gelijksvloer, omdat dat de enige plek is waar we een goede internetconnectie hebben. Grappig dat er in het guest house een winkel is waar je zowel kan internetten als eten, geld af halen en uiteraard inkopen kan doen. De baas kwam erbij zitten toen we de foto's op de blog plaatsten en boodt ons een biertje aan. Samen met hem en nog een andere gast wat over business gepraat. Dit guest house is nog niet lang open en de mensen zijn nog opzoek naar tips ivm hoe ze het aantrekkelijker kunnen maken om klanten te lokken. wij hebben trouwens een kamer zonder kamernummer en we zijn de eerste die deze kamer hebben  'bewoond'.

Morgen is ons Siem Reap verhaal afgelopen en vertrekken we naar Phnom Pen is de ochtend. De temperatuurvoorspellingen liggen rond de 34 graden!

1. elke:
    6 januari 2010
    wat een fantastisch mooie foto (de bayon - die met de monniken) een spectaculaire plek!
  2. ikke:
    7 januari 2010
    Davy lijkt er echt wel letterlijk ondersteboven van al wat jullie daar tegenkomen !
    De 2 foto's van de bananenfretters hebben ook veel weg van elkaar.
  3. The Peanut & The Skwurt:
    8 januari 2010
    Ha lil' sista & Duffy boy! Wij beleven hier ondertussen één van de koudste winters ooit!We moeten zelfs 's nachts de verwarming op laten staan.Ik hoor hier ook net op het nieuws zeggen dat als je morgen niet op de baan moet zijn je beter kan thuisblijven. En natuurlijk moet Ilse just gaan werken. Die kleine Skwurt toch! :)))) En nog een leuk nieuwtje, Justine Henin en Kim Clijsters spelen tegen mekaar in de finale van ik-weet-niet-meer-welk-toernooi-ergens-in-Australië. Ik dacht, ik geef het even mee! Dikke kussen van ons - mwa mwa mwa!
  4. sterre en noa:
    8 januari 2010
    Kan dit moment van 'samenzijn' (ik bedoel zo samen achter elkaar op de blog) dan tellen als 'allemaal samen'dan kunnen we eindelijk de pakjes open maken! AAAAAAAAAAAAAAaaaaaargh!!! Als het hier zo blijft sneeuwen, gaat het nog lang duren voor we nog eens allemaal samen zijn! ;)
  5. Schwenny:
    9 januari 2010
    Blijf maar genieten van al die mooie dingen en van die onvergetelijke avonturen!En vooral ook van de warme temperatuur want het verschil met hier kan wel tot 40 graden minder lopen!! Voor de moment sneeuwt het hier ook enorm en alles is bedekt met een wit doek, lijkt wel gemaakt door Cristo!! :)
    Mooie foto's ook...Cambodia lijkt me zeker de moeite!!!Enjoy your HOLIDAY IN CAMBODIA!!! liefs xxx