Naar België

25 september 2009 - Oslo, Noorwegen

Na Oslo was het Noorwegen-verhaal achter de rug. Jammer maar helaas. Gelukkig is Noorwegen bereikbaar met de auto en zal het niet al te veel moeite kosten dit land in de toekomst nog is te bezoeken.   Het kan nooit kwaad toekomstige reisplannen te koesteren.

Terug in Zweden was het landschap meteen "wat minder". Maar uiteraard nog steeds mooi. Via de rotstekeningen van Dals Langed naar Ed en het nationaal parkje Trestiklans. De rotstekeningen alweer op een mooie locatie aan een meer en natuurgebied. Deze tekeningen waren 3500 jaar oud of jonger. In de buurt waren ook veel graven uit de bronstijd ed. In het nationaal park niet ver van de parking een slaapspotje gevonden aan de oever van 1 van de meertjes in het nationaal parkje. Hout verzameld en wat gerelaxed in 't zonneke en dan barbeque boven het vuur. Heel gezellig en vooral heel rustig. Zonder voorbij zoevende auto's op de achtergrond. De volgende ochtend een wandeling gedaan in dit gebied. Redelijk veel mensen tegengekomen onderweg. Het nationaal parkje was een beetje het kleine broertje van het mooie Muddus nationaal park waar we enkele weken geleden een mooie tijd hebben beleefd.
Na de wandeling een nieuwe slaapspot gezocht richting Goteborg en de volgende dag dan finaal richting België beginnen rijden.

Onderweg weer de ganzen van Nils Holgerson in formatie gezien en enkele roofvogels in actie gezien.

We hebben het nog nooit voor gehad op reis maar dit keer was het prijs.  Platte band!!  Wij meteen spullen aan de kant geschoven en het nodige materiaal opgediept....tot...Duffy ineens besefte dat hij de speciale beveiligingsmoer niet mee had genomen. Bellen naar de verzekering dan maar. Na 2 telefoontjes hadden ze ons gelokaliseerd en binnen het uur stond er 1 of andere zweedse takeldienst-kerel. Die had dus bijna geen materiaal, alleen zo'n gamele gereedschapskist. MEt die speciale beveiligingsmoer wist hij niet meteen raad, hoewel we dat uiteraard aan de telefoon hebben verteld. Zijn Engels was ook niet echt schitterend en op de koop toe heeft hij zijn eigen materiaal en ons materiaal kapot gemaakt. Hij wou 10 euro voor zijnen schroevendraaier. Alé dan. eens de band eraf was werd duidelijk wat een vermoeiende reis dit was voor de auto. Achterbanden versleten tot op den ijzerdraad!!  Zo konden we niet naar België verder! Die autoprutser wist ons niet verder te helpen met een garage of winkel die open is op zaterdag. DUS hebben we t zelf uitgezocht en gevonden. Binnengesprongen in een grote winkle met allerlei voertuigbenodigdheden. Daar wist iemand ons de weg te beschijven naar garage NASSER. Vriendelijke mannen die inderdaad nog aan het werk waren op zaterdag. Binnen de 2 uur hadden we 2 nieuwe achterbanden erop liggen voor 200 euro. Niet slecht voor op ne zaterdag. Hup terug de baan op richting thuisland. Uitgehongerd aangekomen in Duitsland en daar na een burger king bezoek de slaapzakken uitgerold.

De volgende dag in 't zonneke naar huis gereden en in de namiddag aangekomen in het mooie Limburg