Boudhanath

29 november 2009

8 km buiten Kathmandu kan je naar Boudhanath gaan. Een walhala voor sympathisanten van het boedhisme. Op een 2-tal vierkante km vind je daar een hele verzameling boedhistisch kloosters. Verzameld rond de oude stoepa die 1 van de belangrijkste boedhistische plekken is in Nepal. De stoepa is 1 van de grootste ter wereld.

De mensen die daar wonen zijn meestal van tibetaanse origine en spreken slecht of geen nepalees.

We hadden er het doel om een monnik te ontmoeten die te zien was in het TV programma 'celebrity shock' dat geregiseerd was door Evie's goede vriend Peter.

Het White Monastery waar hij woont zonder probleem gevonden. Maar jammer genoeg was Phurba de monnik er niet. Dus belde ze hem op en konden we met hem afspreken om elkaar de volgende dag te ontmoeten.

Een guest house gezocht en een mooie gevonden tussen 2 kloosters in. Er logeerde zelfs Tibetaanse monniken met gladgeschoren kopkes. Blijkbaar mogen Tibetaanse monniken niet reizen, dus laten ze hun haar groeien en gaan dan "in burger" de grens over.

De rest van de dag enkele toertjes rond de stoepa gemaakt. Aan de gebedsmolentjes gedraaid en genoten van de mooie gebouwen en de vele monniken. Ale, 't is te zeggen..vooral Evie heeft genoten van de mooie architectuur en prachtige muurschilderingen. De hele pelgrimstoestand kon Duffy niet echt bekoren. Saaie boel volgens hem. Toch maar 1 van de kloosters binnen gegaan waar Evie een zegening heeft gekregen van een monnik. Ze mocht ook heilig water drinken..en daar is ze waarschijnlijk weer ziek van geworden in de loop van de nacht. Tegen 5 uur 's morgens begonnen ze in de kloosters op hun grote trom te slaan en die typische arytmische muziek te produceren.

De laatste dag in Nepal begon dus zeer moeizaam voor Evie. Zelfs na een heerlijke tibetaanse/chinese en een interessant gesprek met de eigenaar van het "restaurant" kwam Evie er niet echt door. Niet leuk voor Duffy natuurlijk.

Dan naar the White Monastary geschuifeld om Phurba de monnik te ontmoeten. Na 1 uurtje wachten hebben we elkaar dan eindelijk ontmoet. Een geweldige kerel. Hij is afkomstig uit Lang Tang. Het gebied waar wij de trekking hebben gedaan. Sinds zijn 9 jaar woont hij in het klooster. Na een pelgrimstocht naar Boudhanath wist hij dat hij monnik wou worden. Een uitgelezen kans om onderdak, eten, kleding maar vooral een opleiding te krijgen.

Vorig jaar is hij afgestudeerd in boedhistische filosofie en is hij ook voor de eerste keer naar het buitenland gegaan. Dat was een geweldige ervaring voor hem.

Na het bijwonen van een ceremonie in het klooster, waar we koekjes, snoepjes en thee kregen, nog wat vragen gesteld over het boedhisme en zijn kamertje bezocht. We hebben hem dan uitgenodigd om uit te eten en na een heerlijke maaltijd zijn we samen rond de stoepa gewandeld waar hij voor ons heeft gebeden en wij een wens konden doen. Phurba verzekerde ons dat deze wens zou uitkomen.

Afscheid genomen van deze geweldige jongeman. De ontmoeting met Phurba was een fantastische afsluiter voor ons beide voor we de taxi naar de luchthaven namen.

Daarmee was ons +/- 7 weken durende Nepal verhaal afgelopen. We waren in ieder geval klaar om verder te gaan. Het was vooral de nonchalence, het stof en de chaos waar we genoeg van hadden. Maar toch zullen we ooit terugkeren naar dit prachtige land van diverse bevolkinggroepen en prachtige natuur met vele moeilijkheden: armoede, werkloosheid, moeilijke politieke situatie, slechte infrastructuur, dreigende milieuproblematiek, te kort aan medische ondersteuning, geen degelijk langdurig betaalbaar onderwijs voor iedereen, het kastensysteem..

NEPAL  N(ever) E(nding) P(eace) A(nd) L(ove)...zo hebben wij het niet altijd ervaren.