Koh Kong

18 januari 2010

Die mini-van was snel geregeld. Bij aankomst in het busstation hadden ze ons direct gezien en stond er binnen de minuut 10 man rond ons. Even over de prijs onderhandelen en dan de Van uitgekozen die het eerst zou vertrekken. Zo gaat dat in Cambodja met het lokale vervoer. En hoe meer volk hoe beter. 3uur later arriveerden we in Koh Kong in een mini-van voor 12 personen waar 30 mensen uitstapten. Gelukkig hebben de mensen hier alles behalve een amerikaans model!

Dit grensdorp is lang afgesloten geweest van de rest van het land. Het is ook een van de laatste bolwerken geweest van de Khmer Rouge. In 2004 hebben ze een brug gebouwd naar de overkant van de rivier. Daarmee hebben ze dan ook een directe verbinding met Thailand tot stand gebracht. Wij brengen hier onze laatste dagen in Cambodja door.

Onze eerste dag hebben we het onszelf gegund om een hotel met zwembad te nemen. Heerlijk om tijdens de namiddag hitte af te koelen! Veel meer dan het zwembad had dit hotel niet te bieden, dus zijn we de volgende dag, na een ochtendzwempartij, naar een ander guest house verhuisd.

Een wandeling langs de rivier en de "haven" leert ons dat het afval probleem hier nog niet is doorgedrongen. Behalve blikjes, die vakkundig door straatkinderen uit het water worden gevist, blijft alles gewoon slingeren. Verbazingwekkend genoeg konden we tussen het afval toch nog zeeleven ontdekken. Voor hoe lang nog? We stonden te kijken naar een intkvisje dat zich voortbewoog in het zilte water. Een jongetje had het ook gezien en voor we het wisten hing de inktvis aan aan plank met nagels. Tja..hij ging het tenminste opeten. Wat verderop zat een groepje op primitieve wijze te vissen. Gelukkig is de zonsondergang niet vervuilt en konden we net als de locals genieten van dit dagelijkse magische moment.

Een dagje met de brommer stond ook deze keer weer op de lijst. Naar de Ta Tai waterval ging de trip. Geen enkele toerist hebben we tegengekomen. Het laatste stukje, een hobbelige zandweg leidde ons naar de rivier. Omdat het winter/droogseizoen is staat er maar half zoveel water in de rivier. Dat maakt het niet minder interessant. Perfect om de rivierbedding te bestuderen en de invloed van het water op de rotsen te bekijken. Een rustige plek omringd door heuvels met jungle. Duffy heeft zich onder 1 van de watervalletjes verfrist alvorens we onze trip verderzetten.

Langs een moslimdorp, naar 1 van de mangrovebossen in de omgeving. Voor ons was het in ieder geval met tijden een getrek en gesleur, door het zand met de brommer over de dijkjes. Sommige delen van het bos zijn volledig gekapt, andere heraangeplant. De kanalen rondom de bossen zijn voor de locals een plek om te vissen. Voor ons was het in ieder geval een iets of wat bevreemdende omgeving. Moeilijk te beschrijven.

Ons verblijf hier was met tijden wat verwarrend. Ze werken hier met 3 valuta's! De Cambodjaanse Riel, de Amerikaanse dollar en de Thaise Bath! Het grappigste van al is dat de mensen hier nog slechter kunnen tellen dan Evie! Maar ze kennen natuurlijk wel de prijs voor toeristen.

We zijn dus 3weken in Cambodja geweest. Een week langer dan "gepland". Angkor Wat was absoluut de moeite. Het bezoek aan Stefaan een hoogtepunt. Dit land heeft veel veranderingen gekend de laatste jaren.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. sterre en noa:
    29 januari 2010
    dus... die groene broek van Duffy met die speciale motiefjes op is 'handmade' of wa? Ziet er in ieder geval tof uit!